Cari Blog Ini

simpanan semasa

first "ENTRY" ^_^

Dalam kesibukan hidup harian kita.. Adakalanya org yang paling rapat dengan kite pun belum tentu dapat memahami apa yg terbeban di hati.. Semua ni sbb keegoan kite sebagai makhluk Allah yang paling "PERFECT". Meluahkan dengan penuh ketulusan hati tp still ade penipuan dalam diri. Tak sesempurna jalan cerita yang kita alami sebagai seorang perempuan. Di sebabkan aku ni di kurniakan kelebihan "dok" kelas sastera ms form 5 dulu.. jadi ayat sastera merapu aku ni.. kadang2 sukar untuk di fahami... Terlalu dalam dan mendalam.. kadang2 kalau korang try nk pakai jentera paling hebat kat dunia pun belum tentu lagi dapat korek ape yg tertanam dengan ayat2 sastera merapu aku ni..

Jadi dengan ini secara rasminya aku lantik korang sebagai "PENGIKUT TETAP" dlm blog ni sbg penambah semangat untuk aku meng "HAPDET" blog ni.

So, boleh la korg start menjalankan tugas meng "KLIK" lambang "Sertai Tapak Ini" yang tertampal megah kat bawah ni yer...

Untuk makluman korang tak ramai yang tau pasal blog aku ni..sbb aku tak pi canang kat orang suruh datang blog yang tak berapa nk jadi ni... ekekke bila hati geram @boring2 jer baru aku masuk kan ape yang terbuku di hati.. ^_^ .. mungkin belum sampai masa nk menghebahkan cerita2 yang ada... Jadi bg sesiapa yang da masuk.. selamat membaca dengan jaya nya...

~SEKIAN TERIMA KASIH, THANK YOU.. & WELCOME~

Yang mengikuti ku

ATM Card

Selasa, 6 Disember 2011

Pengalaman Bersalin Anak Pertama..part 1

19/11/11
jam 12.15 pagi.. aku selamat melahirkan seorang bayi perempuan seberat 3.06kg..kat HOSPITAL SUNGAI BULOH yg kini bernama  Nurul Qistina Anisah.. Tersenyum aku seketika mengenangkan saat-saat mencemaskan masa tu…

18/11/11
aku bekerja seperti hari-hari biasa…memandangkan aku seorang diri di opis jadi dengan sendirinya opis tu  menjadi hak milik seketika..ada keje pun buat2  takde keje .. sbb tak urgent pun… masih jelas lagi di ingatanku apa yang terjadi.. rutin harian aku di pagi hari.. makan dan makan.. sambil melayari facebook… ade bos ke takde..mmg tu la rutin harian aku..dan seperti biasa juga mmg aku kerap ke tandas..membuang apa yang perlu..apalagi yg kecil2 tu.. boleh dikatakan setiap 15 minit aku akan mengunjungi tandas.. ekkekeke.. sbb da hampir nak bersalin makin kerap ke tandas sampai kan tak lalu nk hadap tandas… dan pagi tu juga perut aku memulas2 mcm biasa org kata petanda2 nk bersalin.. rase memulas nk membuang air besar…ada la 2 3 kali..tp tak mo plak membuang.. hmmm… saje nk suh aku excersize di pagi hari… nak di jadikan cerita lagi.. sambil2 melayari fb aku on youtube gak..biasa la hari jumaat..amik keberkatan dengarkan zikir2 yang boleh menenangkan jiwa..habis dengarkan zikir , aku sambung dengar kan surah yasin… habis surah yasin.. aku pon dengarkan la surah nabi yunus sambil2 menghafal.. dengan harapan mudah la aku bersalin bila sampai masanya nanti..mmg itu la jugak la rutin aku bila bos takde kat opis..

18/11/11-12tghr 
waktu makan …’LUNCH TIME kata orang putih’ huhuhu.. planning mkn “MCDonald’s” tempatnya kat Mcd Bukit Rahman Putra-klau org2 sgbuloh ckp Mcd BRP..bergegas la aku ke sana bersama yg lain..ms tu aku rase nk jln pon tak larat..tp aku gagahkn jua demi mcdonald’s.. aku order set McChiken + Hot Milo Large.. memandang ramai orang jadi aku  suh  akak aku je la belikan.. sebelum tu aku pi tandas tak tahan nk terkucil..padahal sebelum masuk mcd aku da pi tandas kat petronas.. sesampai  jer kat tandas aku mendapati ada tanda coklat2 kat panty liner.. tp tak banyak pon.. skit jer.. emmmm…persoalan bermain di fikiran… pas jer kuar tandas aku pon terus bertanya kan pada yang berpengamalan.. opis mate akak aku..


Aku : kak ain..sy kuar darah skit la
Kak ain : darah mcm mana??
Aku : mcm coklat2 skit..sy nak bersalin ke??
Kak ain : haa.. yer la tu tanda2 nak bersalin..esok lusa ke bersalin la..


<<pastu ada la lagi yang aku sembangkan..sibuk Tanya ape yang kite rase ms nk bersalin...^_^ >>

Jam da menunjukkan pukul 1.30 tghr..dgn selamba jer melepak lagi padahal waktu rehat da habis..sampai kul 1 jer… memandangkn dorg sibuk bercerita..aku ckp nk pi bershopping kat petronas.. makanan kaat opis da habis..petang2 mesti aku lapo…so aku pon berjalan la ke petronas tu.. ermmm takde ape yang menarik.. aku bungkus bubur mcd ajer la… sebelum order tu aku pi tandas lagi.. tompok2 coklat tu ade penambahan.. jadi aku pon sibuk la bertanya  lagi ngan kak ain sambil di dengari oleh yg lain.. rupe2nya pertanyaan menimbulkan rase gelisah kat semua orang.. saranan kak aain pi la hospital check..dgn pertanyaan bertubi2  dari akak aku nk pi spital tak??? Tp aku jwb tak nk la..tak sakit pon..tunggu la balik opis aku pastikan betul2.. nak tukar panty liner kalau ade lagi tanda2 tu baru pi spital…so aku membiarkan dorang bercerita tentang kisah aku yg rase mcm nk bersalin,dan aku terus membuat tempahan bubur ayam mcd.. ekekkeeke… sepanjang perjalanan balik opis sibuk la bercerita lagi tentang tanda2 nak bersalin dan apa yang aku rasa.. huhuhuhu

Sesampainya di opis jam 2 petang- aku pon terus menukar panty liner… sambil2 mkn bubur ayam mcd dan mencari kawan2  di fb sbb nk ckp pasal tanda2 yang aku alami… cerita punya cerita dorang suh aku pi spital.. tp ada yang ckp suh  relax dulu..n aku pon dengan rase degil tak mo pi spital sbb nk mkn puas2 kot2 di buatnya aku bersalin tak dapt nak mkn.. tp aku mkn bubur mcd tu pon tak lalu.. sebabnya..sesekali ade rase sakit yang menyerang..mcm orang senggugut..sakit yang masih buat aku masih mampu bertahan nk di pendekkan cerita takde la sakit sangat.. dan sebenarnya aku pon ade la refer ngan member kelas merangkap nurse peribadi yang berkhidmat di klinik kesihatan sg buloh yg selalu cek kandungan aku dr awal sampai la ke 9 bulan..die ckp suh pi spital kalau tanda tu makin banyak.. 

Aku ade sorang gi member..die keje kat mvm sg buloh.. n aku ade bitau die.. huhuhu then die suh col.. so aku pon col ler kedai die.. so die tnya aku camne.. aku pon citer la kat die kisah aku di pg hari sampai la petang tu… die tnya rase sakit kat ne..? aku pon menjawab cam sakit2 pinggang.. terus die ckp..

“giler kau..!!!! da sampai pinggang kau punye sakit..boleh lagi tak nk pi spital… kau pi jer la cek.. kalau belum lagi balik… di buatnya tibe2 kau terberanak sorang2 kat opis macam ne??mmg la skng ni ko ckp tak sakit…sbb rase nak meneran ni datang tibe2… baik kau pi spital la…pape nti kau bgtau aku..”

Ha mcm tu la die ckp.. di sebabkan aku rase gerun mendegarkan kata2 nya.. aku pon buat keputusan pi spital cek..sbb aku da rase sakit memulas la sampai menangkap pinggang tp 15 minit sekali la sakit tu dtg.. ms tu aku tengah dengar bacaan surah yasin n rukyah.. tibe2 terasa mcm ade menda mengalir..
aku pon cepat2 pi tandas… “O’o..” kata hati kecik aku.. ade la tanda2 coklat ni lagi… cepat2 aku col akak aku suh anta pi spital..sib baik la opis akak aku dekat jer.. bersebelahan ngan opis aku… sebelum aku balik tu.. aku siapkan keje2 mana2 yang sempat aku buat… pastu aku ckp ngan storekeeper nk balik,.

storekeeper : da rase sakit2 ker??
aku : A’ah jwb aku sambil sengih2… sy nak pi cek dulu..

Emmm .. pastu berjalan la ke opis akak aku…sampai jer kat opis tu agak cam kecoh2 la sbb aku nk pi spital… ms tu gak sempat aku ckp ngan kak ain..

Aku: tibe2 saya berpeluh2 kak ain..
Kak ain: mmg la sbb kau tahan sakit.. ko da rase sakit ker??
Aku : ade la.. tp sakit yang mcm biasa2 tu jer.. saya boleh tahan lagi..
Kak ain : haa… betul la tu kau nak bersalin da…paling cepat pon malam ni..

<<alamak..tetibe  mcm takut je nak bersalin..camne la rase sakit bersalin>>
 kata ku berdialog sendirian sbb nye sakit yang aku rase ni..boleh thn lagi…


So,aku pon pi la spital sg buloh dgn akak aku.. dalam perjalanan tu aku leh gelak2 lagi.. sbbnya aku rase sakit2 yang biasa jer.. cume yang bermain dalam kepala otak aku..orang kata kalau kuar darah dulu sakit bersalin lama kalau nk di bandingkan kuar air dulu… hmmm dalam ati aku berdialog sendiri lagi..
 ‘ahhh..tu kata orang.. ni semua kuasa ALLAH… pape pon semuanya aku serahkan pada-Nya..’

Sambil aku berdoa dalam ati :-

“Ya…ALLAH permudahkan lah segala urusan ku di dunia dan akhirat…mudahkan lah waktu aku bersalin..sempurnakanlah anak ku,cukupkan la sifatnya.. lindungilah kami di dunia dan akhirat..amin”

Dalam 10minit sampai la aku kat wad bersalin..so aku pon pi daftar la.. sbb akak aku pi parking kete comelnya <kancil jer> ekekkeke….

Situasi-kaunter pendaftaran-                                                                               
Nurse : kenapa  yea??
Aku : saya ade kuar  tanda coklat2…
Nurse : banyak ker??
Aku : skit2 jer..
<<sambil nurse2 tu berbincang2 pasal keadaan aku.aku pon kuarkan buku mengandung >>

Nurse :  bg ic puan sekali…
Aku : ok.. kad kawen nak sekali ker??
Nurse : pernah datang sini???
Aku : pernah
Nurse : kenapa??
Aku : ms tu saya bleeding dalam bulan 4..
Nurse : kalau pernah datang tak payah..tp takpe sy check rekod dulu..
<ms nurse tu tengah cari2 fail aku..aku pon mencari2 akak aku..mana la die ni parking kete tak dapat2 lagi ker..>>>

Nurse : kad kawen tak payah la sbb dah ade rekod pernah datang sini..suami keje kat mana yea??
 Sambil nurse tu mencapai buku mengandung aku..

Aku : kat kl
Nurse : owhh.. Yayasan Al-bukhary.. datang dengan suami ??
Aku : tak..dengan kakak saya..die pi parking kereta jap..
Nurse : ok.. puan isi borang ni…kalau suami puan nak tengok ms bersalin nanti kene isi borang lain yer..     yang ni borang menunggu..sbbnya sekarang bilik penuh..kene tunggu 24-48 jam yea puan..tu kalau puan kena tahan wad la nanti….sbbnya yang datang semalam pun tak dapat bilik lagi…
Aku : ok..tp suami sy kerja..mcm ner??
Nurse : datang dengan kakak kan td?? Nti suruh kakak yang isi…

<<aku pon mengisi la borang2 tu sambil kepala ni mencari2 akak aku.. dalam dok mencari2 tibe2 die muncul…huhuhu.. owh dah sampai kat ruang menunggu rupenye.. aku jer yang tak Nampak.. akkaka.. nak msj credit takde...>>

Bila da setel isi2 borang semua tu,, tetibe aku rase nk terkucil.. terus aku ckp kat nurse nak terkencing.. so nurse tu suh aku masuk kat pintu sebelah..barang2 semua aku bg akak aku…hp jer yang aku bawak…

Situasi- bilik EPAU-
aku pon tak tau epau tu ape.. ekekkeke hanya orang2 yang keje bahagian2 bersalin jer yang tau..

aku diberi sehelai kain pink dan baju…da cm puteri umno kaler pakaian utk org2 bersalin… aku pon pi la tukar baju.. n kencing..tp air kencing aku tu kene letak dalam bekas yang nurse tub g..dorang nk buat ujian air kencing la tu… pas aku kencing jer,, nurse tu suh aku tgu kat kerusi jap.. ms tu aku tgk jam da dekat kul 4.. pastu ade la sorang nurse tu panggil masuk bilik epau tu..die tnya lagi nape..aku pon jwb la menda yang same lagi…so aku di suruh berbaring..pastu di pasangnya wayar2 ntah pape la kat perut aku tu.. da ler aku batuk2.. kadang2 bunyi mesin tu jadi kuat bile aku terbatuk2.. then nurse tu tnya kan beberapa soalan utk aku..

Nurse: demam ker?
Aku : takde la.. cume batuk2 ngan selsema jer..
Nurse : da berapa hari??
Aku: 2-3 hari..
Nurse : ok bukak mulut…
-pastu nurse tu masukkan menda utk kesan suhu badan tu-
Nurse  : 38c – nurse tu cakap kat member die-
Tak lama pastu ade doc datang cek.. sebelum sampai kat aku die Tanya nurse..sape yang demam?? Terus nurse tu tunjuk aku..”aik aku demam?? Kata aku dalam ati” so doc t upon cek la pernafasan aku.. pastu die tnya soalan yang same gak.. penat la nk jwb 2-3 kali…bile doc tu da blah.. aku tnya nurse tu..
Aku: nurse..saya demam ker??
Nurse : a’ah..38c..ade mkn ubat??
Aku : takde…

Dalam ½ jam gak la aku terbaring..selang  10- 15 minit mesti rase sakit memulas2 sampai ke pinggang tu terase.. ape lagi… aku pon dok bersuara mcm org menahan kepedasan.. pastu kalau tak silap aku CTG nama ujian wayar2 kat perut tu..tp ape maksud die pon aku tak tau…pas setel semuanya..cam biasa la… kene tunggu kat luar.. ade la satu kaunter lagi dalam wad bersalin tu… nk tgu doc cek plak..sambil2 menunggu tu aku msj2 la akak aku.. siap bgtau gerun jer dengar orang bersalin menjerit2.. nak2 india.. die punye “ AMMAaa…” mcm die sorang jer beranak.. kire cam berselang seli la.. pas mak menjerit.. dengar ler suara baby… huhuhu..pastu bukan india jer.. ade gak melayu..die punye jerit..mak aiii naik bulu roma.. yang aku ni jadi tak senang duduk.. di tambah plak ngan asik terkencing jer… n rase sakit2 perut.. bile aku sakit perut aku pon tawaf la satu kawasan nk menghilangkan rase sakit…

nak di pendekkan cerita.. BERSAMBUNG dlm part 2.. hehhehehehe..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan